Marina Caneve / Na tla med živali
Spremljevalno okolje EKO 9
UGM Kabinet, Strossmayerjeva ulica 6, Maribor
26. april–26. maj 2024
otvoritev: petek, 26. april 2024, 19.00
kurator: Daniele De Luigi (FMAV – Fondazione Modena Arti Visive)
Italijanska umetnica Marina Caneve v projektu Na tla med živali* raziskuje protislovnosti človekove dominacije nad naravo, in napetosti, ki izhajajo iz njegovega odnosa z živalmi. Izhodišče projekta je študija o mreži ekoloških koridorjev, ki jih podpira Evropska unija v sklopu projekta Natura 2000, ki je namenjen ohranjanju favne, flore in biotske raznovrstnosti.
Marina Caneve je v okviru projekta fotografirala tudi na območju več ekoloških koridorjev v Sloveniji, med drugim v Slovenskih goricah in na Goričkem. Pri tem je sodelovala z Družbo za avtoceste v Republiki Sloveniji in Vidrinim raziskovalnim in turističnim centrom Aqualutra v Križevcih. Več o izkušnji dela v Sloveniji boste izvedeli na novinarski konferenci, umetnica pa bo na voljo tudi za poglobljene intervjuje.
V omrežje Natura 2000 so vključeni najdragocenejši in najbolj ogroženi habitati in vrste na območju vseh držav članic Evropske unije. Gre za nadnacionalni komunikacijski sistem, ki presega politike posameznih držav članic na področju meja in postavlja ekološki premislek na prvo mesto. Mostovi so eden od pomembnejših delov infrastrukture omrežja Natura 2000, saj živalim olajšajo premagovanje arhitekturnih ovir, kot so (avto)ceste. Njihovo gibanje obenem nadzorujejo in spremljajo številne varnostne kamere in ograje, kar postavlja njihovo navidezno svobodo gibanja pod vprašaj.
Marina Caneve s pomočjo fotografije, video instalacij in interdisciplinarnega raziskovalnega dela na vizualno kompleksen način povezuje infrastrukturo za divje živali, pokrajine zaščitenih območij in posnetke, ki jih ustvarijo videonadzorni sistemi, in jih preplete z referencami na paradigme zahodne kulture o človekovi vlogi v svetu narave. Pri tem z vidika vizualne ekokritike obravnava nekatera ključna vprašanja, kot so meje, migracije in svoboda gibanja, pravice živali, ohranjanje ekosistema in nenazadnje možnost ponovnega razmisleka o človekovem antropocentrizmu.
* Naslov razstave izhaja iz pisma Franza Kafke Felice Bauer (3. III. 14 [1915]).
Povzeto po: Franz Kafka, Pisma Felice Bauer 1913-1917, prevedla Anja Naglič, Študentska založba, 2011, str. 230.
Marina Caneve (1988) je fotografinja, ki se v svojem delu posveča velikim okoljskim, družbenim in kulturnim spremembam. Njen pristop temelji na raziskovalnem delu in multidisciplinarnosti, ki združuje več vidikov, od vernakularno-naivnega do tehnološko-znanstvenega. Njena dela se nahajajo v zbirkah institucij, kot so MAXXI, MUFOCO, ICCD, National Mountain Museum v Torinu in v zbirki Farnesina, kot tudi v zasebnih zbirkah. Med drugim se je predstavlila na MAXXI (Rim), La Triennale (Milano), FOTOHOF (Salzburg), Palazzo Reale (Milano) in Institut Néerlandais (Pariz). Sodelovala je v različnih umetniško-raziskovalnih projektih, kot so: Atlante Sapienza 22 – MAXXI (2022); Parco Nazionale delle Incisione Rupestri – Direzione Musei Lombardia (2022); Ankara: Italijanski pogledi na prestolnico – Univerza Bilkent in italijansko veleposlaništvo v Ankari (2022); Italia Inclusiva – MAECI (2022); UNESCO – ICCD (2020); Atlante Architettura Contemporanea – MUFOCO in MiC (2019–20); IAlp – Nacionalni planinski muzej (2019–20) in Marghera na odru – Pad. Benetke, Beneški bienale (2016). Prejela je številne nagrade, med drugimi nagrado GFI – Giovane Fotografia Italiana (trenutno Premio Luigi Ghirri) pri Fotografia Europea Reggio Emilia, nagrado Dummy pri Cortona On The Move in Premio Marco Bastianelli za najboljšo italijansko fotoknjigo. Bila je tudi nominirana za nagrado Prix du livre des Rencontres d’Arles. S svojim raziskovalnim delom o svobodi gibanja živali v Evropi se je kot finalistka uvrstila v izbor za nagradi C/O Berlin Talent Award (2021) in Premio Gabriele Basilico (2020). Udeležila se je umetniških rezidenc v okviru Osservatorio OMNE (2021), Docking Station (2018) in Fondazione Francesco Fabbri (2013). Med njene pomembnejše publikacije sodijo Are They Rocks or Clouds? (Fw:Books), Di roccia, fuochi e avventure sotterranee (Quodlibet/Ghella), The Valley Between Peaks and Stars (Quodlibet) and The Shape of Water Vanishes in Water (A&Medizioni Bookstore). Je soustanoviteljica interdisciplinarne platforme CALAMITA/À (2013–), ki se osredotoča na raziskovanje katastrof, zlasti na tragedijo na jezu Vajont. Svojo umetniško prakso združuje s poučevanjem na magistrskem študiju fotografije IUAV v Spazio Labo’ in različnih delavnic.
Projekt podpira Direzione Generale Creatività Contemporanea (Generalni direktorat za sodobno ustvarjalnost ) italijanskega Ministrstva za kulturo v okviru programa Italian Council (12. izdaja, 2023), katerega cilj je promocija italijanske sodobne umetnosti v mednarodnem kontekstu, podpirajo pa ga tudi FMAV – Fondazione Modena Arti Visive, UGM | Umetnostna galerija Maribor in vrsta projektnih partnerjev, vključno s FRB – Fundacijo za raziskovanje biotske raznovrstnosti, Pariz (Francija); CAP – Centre d’art de Saint-Fons (Francija); FOTODOK, Utrecht (Nizozemska); FOMU – Fotomuseum Antwerpen (Belgija); Trienale v Milanu, in tehničnimi pokrovitelji Fw:Books, Amsterdam in Ghella SpA.