Program

EKO 9 x StopTrik
Pošasti in druge vrste. Sodobni stop motion animirani film kot pokrajina grozljivega 

kuratorka: dr. Olga Bobrowska, direktorica Mednarodnega filmskega festivala StopTrik

Sodelovanje iz sanj, ali bolje rečeno grozljivke: EKO 9 predstavlja fantastično sodelovanje z Mednarodnim filmskim festivalom StopTrik, ki se posveča umetnosti stop-motion animacije in Pekarno Magdalenske mreže, producentom festivala. Za en večer se bo sicer slikovitega vrta starega sanatorija polastila srhljiva atmosfera, po njemu pa se bodo sprehodili zombijevski kipi, groteskni insekti, predniki iz davnine in pošasti iz plastike. Direktorica festivala, festivalska selektorica, profesorica in doktorica zgodovine animiranega filma Olga Bobrowska je namreč za EKO 9 pripravila kuriran izbor 4 krajših filmov, selekcijo pa naslovila Pošasti in druge vrste

Že desetletja velja, da je prav stop motion animacija odličen medij za ustvarjanje in prikaz grozljivega, propada in neizrekljive lepote nevarnosti. Kadarkoli se poetika umetniške animacije sklicuje na trope in motive klasičnega žanrskega filma, to počne zato, da bi ga subvertirala, razbila fetišizirano strukturo, predvsem pa preusmerila gledalčevo pozornost na žanrske označevalce intenzivne, dvoumne narave. Nelagodna estetika lutkovnih, glinenih in pikselacijskih tehnik ustvarja svojevrstne fantastične ambiente in arhitekture, v katerih se grozljivke lahko spremenijo v mozaične komentarje naše grozljive realnosti. Sodobna stop motion animacija se nenavadno rima s pripombami poljskega literarnega teoretika Grzegorza Czemiela, ki je dela Jeffa VanderMeerja analiziral skozi ekopoetično prizmo: 

“Ko skupaj s protagonisti prečkamo nevabljive pokrajine propadlega mesta, smo premeščeni v nenavadno, srhljivo resničnost, ki s svojimi ekstremnimi pogoji prinaša spoznanje, da je morda idilična vizija cvetoče globalne civilizacije le privid, ki preganja tisto resničnejše življenje v nestabilnem, netrajnostnem ekosistemu, ki uhaja izpod nadzora.” (Making Kin in Broken Places. Post-apocalyptic Adolescence and Care in Jeff VanderMeer’s Borne, 2018).

V pričujočem izboru kratkih filmov, srhljivi domišljiji poljskih, mehiških in japonskih animatorjev sopostavljamo ironično prijeten zadnji film Paula Busha, lani umrlega britanskega mojstra eksperimentalne animacije.

V primeru slabega vremena dogodek odpade.

Seznam filmov: 

Taki čudeži se dogajajo / Such Miracles Do Happen / Takie cuda się zdarzają
Barbara Rupik (Film School Lodz)
2022, Poljska, 14′

Na presenečenje vaščanov kip Device Marije nenadoma oživi, zapusti kapelico in začne hoditi. Kmalu se ji pridružijo še druge oživljene skulpture. Čudeži se dogajajo, nad njimi pa je najbolj očarana majhna deklica brez kosti. Ta animacija gledalca očara s svetom iz plastelina in čipk. Barbara Rupik je znova ustvarila animacijo, v kateri je grdota privlačna, drugačnost pa skrivnostna in čarobna.

Stric / Tio / Tío
Juan J. Medina (IMCiNE)
2021, Mehika, 12’40”

Film se dogaja v distopiji, dvanajstletni Martín pa prihaja iz rudarske družine. Na prvi delovni dan bo Martín, naduti najstnik, spoznal pomen obredov in spoštovanja prednikov.

Mežik v puščavi / Blink in the Desert
Shinobu Soejima (Tokyo University of the Arts)
2021, Japonska, 10’27”

Zloba se pojavi nenadoma. Kot da mežika. Muhasta kot žuželka, ki prhuta s krili. Nekega dne mladi puščavnik najde krilato žuželko in jo poln gnusa zmečka.

Orgiastična hiperplastika / Orgiastic Hyper-Plastic
Paul Bush
2020, Danska, Združeno Kraljestvo, 7′

Animirana ekstravaganca plastike, najdene na plažah, ob cestah, na podstrešjih in v ropotarnicah. To je elegija ljubezenske zveze, ki se je sfižila, ljubeče slovo od tega najlepšega materiala, ki je zasužnjil naš planet – plastike.

Mednarodni filmski festival StopTrik je edinstveno mednarodno praznovanje svetovne stop motion animacije, ki poteka v dveh evropskih državah, v Sloveniji (Maribor) in na Poljskem (Lodž). Maribor enkrat na leto postane alternativna prestolnica animacije s festivalom vrhunskega filmskega programa, navdihujočimi spremljevalnimi dogodki in iznajdljivimi strokovnimi delavnicami stop motion animacije. Utrip StopTrika podira ovire „rdeče preproge“ – občinstva, gostujoči filmski ustvarjalci in organizatorji skupaj preživljajo čas ob gledanju filmov, razpravljanju o tradiciji in novih trendih animacije, ustvarjanju novih del in zabavi ob koncu dneva. Letošnja bo 14. izdaja festivala bo potekala med 25. in 29. septembrom 2024 na različnih lokacijah v Mariboru. Producent festivala je Pekarna Magdalenske mreže

Olga Bobrowska (1987) je raziskovalka filma in animacije, ki je leta 2020 doktorirala iz humanistike (umetnostne študije) na Jagelonski univerzi v Krakovu (Poljska). Trenutno predava o zgodovini animiranega filma na Jagelonski univerzi in Poljsko-japonski akademiji za informacijsko tehnologijo v Varšavi. V svoji doktorski disertaciji je obravnavala trende in tendence v kitajskem animiranem filmu med letoma 1957 in 1989. Je festivalska direktorica in soustanoviteljica Mednarodnega filmskega festivala StopTrik (Maribor, Slovenija / Lodž, Poljska). Bobrowska pogosto sodeluje kot članica žirije na različnih festivalih (na primer Cinanima, Espinho, Portugalska; Tricky Women/Tricky Realities International Animation Film Festival, Dunaj, Avstrija; Animafest Zagreb World Festival of Animated Film, Zagreb, Hrvaška; Animateka International Film Festival, Ljubljana, Slovenija; in na drugih festivalih po Evropi, v Ameriki in na Kitajskem), bila pa je tudi članica selekcijskih komisij (Krakow Film Festival; Etiuda&Anima International Film Festival, Krakow, Poljska). Večkrat je pisala o kitajskem, poljskem in evropskem animiranem filmu, souredila je dve monografiji: Obsession Perversion Rebellion. Twisted Dreams of Central European Animation (2016) in Propaganda, Ideology, Animation. Twisted Dreams of History (2019).

23. avgust 2024, 21.00
Stari sanatorij, Tyrševa 19
Trienale 
umetnost
in okolje
EKO 9 Oči v skali je del projekta EMPACT | Sočutje in trajnost, ki ga sofinancira Evropska komisija Evropske unije. Izražena stališča in mnenja so zgolj stališča in mnenja avtorja(-ev) in ni nujno, da odražajo stališča in mnenja Evropske unije ali Evropske izvajalske agencije za izobraževanje in kulturo (EACEA). Zanje ne moreta biti odgovorna niti Evropska unija niti EACEA.