Natura mortua

izbor tihožitij desetih avtorjev in avtoric

Boris Beja, Andrej Brumen Čop, Gašper Capuder, Olja Grubić, Petja Kocet, Tanja Lažetić, Eva-Maria Lopez, Tilyen Mucik, Alja Piry, Arjan Pregl

Kakor žanru grozljivke se tudi motivu tihožitja pogosto očita popularnost, enoličnost, trivialnost, formulaičnost. Grozljivka naj bi se zanašala na predvidljive filmske ali literarne trope, tihožitja pa se pogosto dojema kot lepe podobe lepih reči. A prav v njuni navidezni preprostosti se skrivajo plasti pomenov. Znotraj pravil oziroma omejitev žanra – pri tihožitju gre za upodobitve žive in nežive narave od blizu – imajo avtorji in avtorice priložnost, da naslovijo nekatera temeljna vprašanja svojega časa, od likovnih problemov do bivanjskih tem. Umetniki in umetnice v tihožitjih demonstrirajo svoje métierske spretnosti, hkrati pa skozi opazovanje meditirajo o intimnih in družbenih strukturah, razmerjih, pomenih, fenomenih. V tihožitjih lahko beremo vse od simbolizma predmetov in cvetja, statusnih simbolov, pozicije družbenih spolov pa do tematike minevanja, duhovnih plati, vse pogosteje tudi okoljskih vprašanj.

Bouquet tihožitij na EKO 9 predstavlja nabor del avtorjev in avtoric, ki se v našem prostoru znotraj svojih opusov premišljeno ukvarjajo z motivom tihožitja. Raznolikost medijev in vsebinskih izhodišč razkriva priljubljenost in živost umetniškega žanra med sodobnimi ustvarjalci in ustvarjalkami v Sloveniji ter ponuja pregled čez raznorodnost pristopov, zanimanj in interpretacij, ki izhajajo iz motiva. Soočenje del na eni površini vabi k razmisleku skozi primerjavo in dialog, pozicija sobe s pogledom na vrt starega sanatorija pa mrtvo naravo na delih postavlja v kontrast z živo naravo okolice vile, kjer je umetnica Eva-Maria Lopez zasnovala rastočo vrtno instalacijo. Z naslovom izbora – Natura mortua – se navezujemo na zgodovino trienala EKO, saj so leta 1996 naši predhodniki z istim imenom naslovili peto edicijo trienala, motiv »mrtve narave« pa jim je služil tudi kot tematski okvir takratnega EKO 5.

Boris Beja, Sanje na prehodu, 2019/2024, instalacija iz bolniške postelje in lilij, cca. 200 x 90 x 80 cm, z dovoljenjem umetnika

Boris Beja, Bonbonnière, 2018, serija štirih fotografij, obojestransko okvirjeno, vsaka, 100 x 100 cm, z dovoljenjem umetnika
Boris Beja, Sanje na prehodu, 2019/2024, instalacija iz bolniške postelje in lilij, cca. 200 x 90 x 80 cm, z dovoljenjem umetnika

Andrej Brumen Čop, Kamen 2, 2010, olje, vosek, pigmenti in klej na platnu, 70 x 100 cm, z dovoljenjem umetnika

Gašper Capuder, Soba VI, 2021, olje na platnu, 100 x 120 cm, z dovoljenjem umetnika

Olja Grubić, Jagoda, 2023, rapidograf in suhe akvarelne barvice na papirju, 42 x 57 cm, z dovoljenjem umetnice
Olja Grubić, Blitva, 2023, rapidograf in suhe akvarelne barvice na papirju, 42 x 57 cm, z dovoljenjem umetnice
Olja Grubić, Figa, 2023, rapidograf in suhe akvarelne barvice na papirju, 56 x 77 cm, z dovoljenjem umetnice

Petja Kocet, Cvet9, 2023, oglje na bombažno platno, 24 x 18 cm, z dovoljenjem umetnika
Petja Kocet, Cvet14, 2024, oglje na bombažno platno, 24 x 18 cm, z dovoljenjem umetnika
Petja Kocet, Cvet15, 2024, oglje na bombažno platno, 24 x 18 cm, z dovoljenjem umetnika

Tanja Lažetić, Roža #74, 2021, barvna fotografija, 116 x 80 cm, z dovoljenjem umetnice in Galerije Fotografija

Eva-Maria Lopez, rastline naš upor.; Papaver rhoeas L., 01, 2019–v teku, barvna fotografija na Alu Dibond, 75 x 50 cm, z dovoljenjem umetnice

Tilyen Mucik, Ravenala madagascariensis, 2023, digitalni print na arhivski papir, 100 x 80 cm, z dovoljenjem umetnice in Galerije Fotografija
Tilyen Mucik, Gossypium herbaceum, 2023, digitalni print na arhivski papir, 100 x 80 cm, z dovoljenjem umetnice in Galerije Fotografija

Alja Piry, b e s e d e k o t p l e v e l, II iz serije vizualnih pesmi, 2023, knjižni tisk na papir (munken pure rough 300 g), 29,7 x 21 cm (brez okvirja), z dovoljenjem umetnice
Alja Piry, b e s e d e k o t p l e v e l, III iz serije vizualnih pesmi, 2023, knjižni tisk na papir (munken pure rough 300 g), 29,7 x 21 cm (brez okvirja), z dovoljenjem umetnice
Alja Piry, b e s e d e k o t p l e v e l, V iz serije vizualnih pesmi, 2023, knjižni tisk na papir (munken pure rough 300 g), 29,7 x 21 cm (brez okvirja), z dovoljenjem umetnice

Arjan Pregl, Tihožitje s tabletami, 2022, olje na platnu, 150 x 120 cm, z dovoljenjem umetnika

Trienale 
umetnost
in okolje
EKO 9 Oči v skali je del projekta EMPACT | Sočutje in trajnost, ki ga sofinancira Evropska komisija Evropske unije. Izražena stališča in mnenja so zgolj stališča in mnenja avtorja(-ev) in ni nujno, da odražajo stališča in mnenja Evropske unije ali Evropske izvajalske agencije za izobraževanje in kulturo (EACEA). Zanje ne moreta biti odgovorna niti Evropska unija niti EACEA.